Modelltörténet

 

1968-ban alig több mint egy tucat ON 360 jelű terepjárót gyártottak a Suzukinál. Ezt a típust egy 360 köbcentis, kétütemű, kéthengeres, léghűtéses, 25 lóerős motor hajtotta.

1970-ben Jimny 360 néven, illetve LJ 10 jelzéssel, az előzővel azonos motorral és erőátvitellel jelentkezett a gyár. 1973-ban már piacon volt az LJ 20 – as, majd két évvel később az LJ 50 – es terepjáró. 1977-től módosítottak a méreten és hosszabb lett a karosszéria (LBW), majd napvilágot látott a Gipsy modell, amelynek gyártósorát később az indiai Maruti gyár örökölte meg.

1979-ben kapott még egy hengert a motor és hozzá az LJ 80 nevet, amellyel rövidesen bemutatkozott az európai piacon is a japán gyár! 1981-ben megjelent a 970 köbcentis, 45 lóerős SJ 410 – es modell.

1983-ban csinál a gyár egy kis tologatást, azaz megszüntették az európai piacon az avultnak vélt LJ dobozt és annak háromhengeres (539 köbcentis) motorját, mind a 28 lóerejével, beültették az SJ 30-ba. Természetesen újítottak is, összeállt a négyhengeres erőforrás, amelynek maximális teljesítménye 52 lóerő volt és megszületett az SJ 410 – es modell.

Európai piacon még nem, de a szigetországban, 1984-ben emelt, zárt tetővel bővült a kis terepjárók palettája és ekkor mutatkozott be az 1.3 – as, 64 lóerős motor.

1986-ban elkészült a négyhengeres 1.3 – as, katalizátoros és a háromhengeres 543 köbcentis, turbófeltöltős erőforrás is. Ezzel egyidőben az „ezres” SJ 410 –et felváltja az SJ 413 –as modell kisebb-nagyobb változtatásokkal (pl. első futómű tárcsaféket kap).

1988-ban a homlokfal klasszikus függőleges hűtőrácsa vízszintesre módosul és néhány további korszerűsítés után (pl. hátsó futómű rögzítőfékrendszerének  változtatása, stb.) a modell felveszi a Samurai nevet. 1990-től az 1.3 – as motort központi befecskendezővel építik, amely 69 lőerőt teljesít.

(Csak zárójelben: az európai piacról teljesen eltűnik a háromhengeres változat, de az őshazában a kedvező adóviszonyok miatt virágzik, annak turbós, 55 lóerős motor gyártása és forgalmazása !)

1998-ban újra éled a Jimny név és elindul az európai trendnek megfelelő Suzuki terepjáró gyártása, de a Samurai kisebb ráncfelvarrásokkal, módosításokkal a mai napig megrendelhető, de már Spanyolországból.

A Vitara sztori az 1980-as évek második felétől íródik. A közeljövőben onnan folytatjuk.