VITARA  TESZT  

A Suzuki 4x4 Club a német Gelandewagen Magazin segítségével elkészítette a hazánkban egyre népszerűbb Suzuki Vitara tesztjét.

A tizenhárom éve (1988) európai piacra került Vitara, 1.6-os, 59 KW-os (80 LE) katalizátoros motorral, 127 Nm-es nyomatékkal dobogtatta meg a (főként) női szíveket. 1991-től ugyanebbe a motorba már 60 KW-ot (82 LE) préseltek. Négy év múlva jelent meg a 16 szelepes változat (71 KW, 97 LE, 132 Nm) és a V6-os, 2.0-es motorral szerelt (136 LE) Vitara, amelyet csupán 1998-ig gyártottak. Főként torkossága (12 liter/100km) miatt nem aratott különösebb sikert ez a változat. A négyhengeres, „kétezres” egy évvel tovább „húzta”. 1999-ben gördült le az utolsó darab ebből a szériából.

Úgy tűnik, az 1.6-os módosított, korszerűsített erőforrás bevált (ma is fut), de kiegészült a Vitara motor kínálata ’96-tól előbb kisérletképp a 2.0 TD (52 KW) változattal, majd ’97-től a 2.0 TD Intercoolerrel. Ez utóbbi motor 64 KW (87 LE) teljesítményt ad le és 216 Nm nyomatékot biztosít 2000/perc fordulat mellett. Fogyasztása, 9 liter/100 km gázolaj.

Természetesen, a fent említett a motorok és ettől némiképp eltérő erőforrások is előfordultak a rövid, 2 és 4 ajtós, nyitott és zárt, valamint a hosszú változatokban.

Az utóbbi években a szigetországi konszern spanyol honba költöztette a Vitarák gyártósorát, több-kevesebb sikerrel.

Mint arra a legelején utaltunk, főként a hölgyek használták előszeretettel a Vitarákat. Főként a dinamikusan működő motor, valamint a rossz úton, terepen is kellemes utazási komfortot biztosító spirálrúgók miatt. Annak ellenére, hogy nem volt (van) különösebb presztizse ennek a típusnak, a japánokra jellemző szívóssággal gyűjti az elismeréseket. Főként a motor megbízhatóságát, a váltó(k) könnyű kezelhetőségét emelik ki a használók. A motorok 150.000 km-ig szinte problémamentesen dolgoznak (természetesen a kötelező szerviz mellett). Az érdekesség kedvéért, találkoztak a szakműhelyekben olyan 1.6-os motorral, amely megbontás nélkül  276.000 km-t teljesített!

A kiegészítő berendezések, vízpumpa, világítás, váltó és kormánymű hasonlóan kedvező képet fest a megbízhatóságot illetően.

Sokkal kényesebb pont a karosszéria rozsdásodása. Főként az ajtók alja (hátsó is), az A merevítő oszlop és a padlólemez hajlamos a megszokottól korábbi korrodálásra. Érdekes, hogy a doblemezek jól ellenállnak az időjárás és a kőfelverődések okozta viszontagságoknak. A megkérdezett tulajdonosok szerint, kellő odafigyeléssel a komolyabb bajok megelőzhetők (üregvédelem stb.)

A legtöbb Vitara olajteknő és szelepfedél tömítése hajlamos az idő előtti elöregedésre és így az olaj „elengedésére”. Filléres dolgok, könnyen pótolhatók. Ügyelni kell a kézifékhuzal gondozására és ajánlatos hosszabb leállítás esetén az időnkénti mozgatása. A fékek és a lengéscsillapítók az átlagosnál is jobban ellátják funkciójukat. Nem mondható mindez el a kipufogó rendszerre. Ez a szerkezeti egység (a katalizátorral együtt) különösen hajlamos a rozsdásodásra, lyukadásra (főként a rövid, városi használatkor). Talán ez a márkatípus leggyengébb pontja.

Összességében elmondható, hogy a Vitara kellőképpen nem elismert, de annál megbízhatóbb szabadidős autó.. A klasszikus értelemben véve nem terepjáró, ám közepes erősségű terepen is jól közlekedő, kényelmes, kezes társa tulajdonosának. Ügyes autózással, kellő gumihasználat mellett, fogyasztása 10 liter/100 km között tartható. A használtautó talán legértékesebb tulajdonsága a vásárláskor tapasztalható kedvező ára, amely érvényes a fenntarásra is.

További információval, alkatrész, felszerelés valamint vezetés-technikai ügyben szívesen áll rendelkezésére a Suzuki 4x4 Club.

                Klikk a képekre